Utazás, gasztronómiai, élmények, sport, luxus :-)

Top 5 füszernövény, amit leggyakrabban használunk

2017. szeptember 08. - opmah

img_6388.JPG

A gyógynövények és fűszerek használata hihetetlenül fontos volt a történelem folyamán.

Sokan a gyógyászati ​​tulajdonságaikért használták ôket, többen pedig a kulináris élvezetek miatt. 

A modern tudomány azt mutatja, hogy sok füszernövény hihetetlen gyógyhatással bír.

Itt van a világ 5  legegészségesebb fűszernövénye és fűszere, amelyet a kutatások is kimutattak. 

 

1. A fahéj 

img_6389.JPG

Ki ne evett volna már fahéjas csigát, vagy ivott volna forralt bort. Méltán ez a legnépszerübb fûszernövény, hiszen fahéjat szinte mindenhol, és mindenben használunk, vagy magában, vagy keverve más növényekkel, akár teában, ételekben, sültekhez, és jelen van az ünnepekben is. Mint az egyik jelképes füszernövénye a karácsonyi idôszaknak! De mire is van hatással még a fahéj?  

Cinnamaldehid nevű vegyületet tartalmaz, amely felelős a fahéj gyógyhatásáért. A fahéj erős antioxidáns hatással bír, segít a gyulladás elleni küzdelemben, és kimutatták, hogy csökkenti a koleszterinszintet és a triglicerideket a vérben. De ahol a fahéj valóban ragyog, a vércukorszintre gyakorolt ​​hatása. A fahéj számos mechanizmussal csökkentheti a vércukorszintet, többek között azáltal, hogy lassítja a szénhidrák lebontását az emésztőrendszerben és javítja az inzulinérzékenységet. Tanulmányok kimutatták, hogy a fahéj 10-29% -kal csökkentheti az éhgyomri vércukorszintet cukorbetegeknél, ami jelentős mennyiség. A hatásos dózis tipikusan 0,5-2 teáskanál fahéj naponta vagy 1-6 gramm.

 

2. A zsálya 

img_6390.JPG

A zsálya a nevét a latin Salver szóból kapta, ami azt jelenti, hogy "menteni". A középkorban jó hírneve volt a gyógyító tulajdonságainak, és még a pestis megelőzésére is használták. A jelenlegi kutatások azt mutatják, hogy a zsálya az agyműködést és a memóriát javíthatja, különösen az Alzheimer-kórban szenvedőknél. Az Alzheimer-kórt az acetilkolin, az agy kémiai hírvivőjének csökkenése kísérte. A Sage gátolja az acetilkolin lebomlását. 42 enyhe vagy közepesen súlyos Alzheimer-kórban szenvedő beteg egy 4 hónapos vizsgálatában kimutatták, hogy a zsálya kivonat jelentősen javítja az agyi működést. Más tanulmányok azt is kimutatták, hogy a zsálya javítja az egészséges, fiatal és idős emberek memória funkcióját.

 

3. A bormenta 

img_6391.JPG

 A borsmenta hosszú múltra tekint vissza a népi gyógyászatban és az aromaterápiában. Alapanyaga a gasztronómiában számod ételnek, és a koktélok és limonádék elengethetetlen kiegészítôje. Mint sok fűszernövény esetében, az olajos komponens tartalmazza az egészségügyi hatásokért felelős hatóanyagokat. Számos tanulmány kimutatta, hogy a borsmentaolaj javítja a fájdalom kezelését az irritábilis bél szindrómában vagy az IBS-ben. Úgy tűnik, hogy a vastagbél simaizmjainak pihentetését szolgálja, ami enyhíti a bélmozgások alatt tapasztalt fájdalmat. Segít a hasi puffadás csökkentésében is, ami gyakori emésztési tünet.  Vannak olyan vizsgálatok is, amelyek azt mutatják, hogy az aromaterápiában a  borsmenta segíthet leküzdeni az émelygést. Egy több mint 1100 nõ munkahelyi vizsgálatában a borsmenta aromaterápia jelentõs csökkenést okozott az émelygésben. Kimutatták továbbá, hogy a műtét és a szülés után csökken a hányinger. 

 

4. A kurkuma 

img_6393.JPG

A kurkuma a fűszer, amely sárgás színű curryben is van. Indiában az egyik alapfûszer, és szinte mindenben használják a gasztronómiában.  Több gyógyászati ​​tulajdonságú vegyületet tartalmaz, amelyek közül a legfontosabb a kurkumin. A kurkumin egy rendkívül erős antioxidáns, amely segít az oxidatív károsodás elleni küzdelemben és a szervezet saját antioxidáns enzimjének elősegítésében. Ez azért fontos, mert az oxidatív károsodás az egyik legfontosabb mechanizmus az öregedés és számos betegség mögött. A kurkumin erősen gyulladáscsökkentő is, attól a ponttól, ahol megegyezik néhány gyulladásgátló gyógyszer hatékonyságával. Tekintettel arra, hogy a hosszú távú, alacsony szintű gyulladás jelentős szerepet játszik majdnem minden krónikus nyugati betegségben, nem meglepő, hogy a kurkumin számos egészségügyi előnyhöz kapcsolódik. A tanulmányok azt is kimutatták, hogy javíthatja az agyműködést, jó hatással segít  az Alzheimer-kórral szemben, csökkenti a szívbetegség és a rák kockázatát, és enyhítik az ízületi gyulladást.

 

5. A szent bazsalikom 

img_6394.JPG

Többféle bazsalikom is létezik, egyik amit mindenki ismerhet, a pizzák és mediterrán ételek meghatározó füszernövénye. De nem szabad összetéveszteni a rendszeres bazsalikommal vagy a thai bazsalikával, a szent bazsalikomot szent növénynek tekintik Indiában. Tanulmányok kimutatták, hogy a szent bazsalikom képes gátolni a baktériumok, élesztők és penészgombák növekedését. Egy kis tanulmány azt is megállapította, hogy növelheti az immunrendszer működését bizonyos immunsejtek vérben történő növelésével.  A szent bazsalikom a vércukorszint csökkentéshez kapcsolódik az étkezés előtt és után, valamint a szorongás és a szorongás okozta depresszió kezelésére is. A kutatások még folynak, hiszen számos hatását még nem ismerik ennek a növénynek.